پردازنده‌های نسل دهمی ۱۰ نانومتری آیس لیک اینتل معرفی شدند

پس از گذشت چهار سال از عرضه‌ی پردازنده‌های ۱۴ نانومتری اسکای‌لیک، اینتل امروز بالاخره پردازنده‌های نسل دهمی آیس لیک (Ice Lake) را با معماری ۱۰ نانومتری معرفی کرد.

اینتل در جریان رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۹ از نسل بعدی پردازنده‌های خود که به آیس لیک مشهور است، با معماری ۱۰ نانومتری و ویژگی‌های جدید متعدد رونمایی کرد. آن‌طور که از شواهد و قرائن پیداست، با معرفی پردازنده‌های نسل دهمی اینتل امسال شاهد یکی از بزرگ‌ترین جهش‌های پردازشی در مقایسه با چند نسل اخیر پردازنده‌های اینتل خواهیم بود؛ جهشی که می‌تواند در مصارف خاصی چون پردازش به‌کمک هوش مصنوعی و گیمینگ روی لپ‌تاپ، انقلابی ایجاد کند.فرایند ساخت ۱۰ نانومتری و ریزمعماری جدیدآخرین باری که اینتل فرایند ساخت جدیدی در تولید تراشه‌های خود به‌کار گرفته‌بود، مربوط‌به سال ۲۰۱۵ و معرفی پردازنده‌های نسل هشتمی ۱۴ نانومتری اسکای لیک می‌شد. در آن زمان روند معرفی پردازنده‌های اینتل به «تیک-تاک» شهرت داشت. هر «تیک» فرایند ساخت پیشرفته‌تری را با خود به‌همراه داشت (مانند فرایند ساخت ۱۰ نانومتری که امروز شاهد معرفی آن بودیم) و سال بعد، «تاک» تغییراتی در ریزمعماری پردازنده و بهینه‌سازی آن با خود به‌همراه می‌آورد.این روند با ناکامی اینتل در معرفی فرایند ساخت ۱۰ نانومتری در سال ۲۰۱۷ متوقف شد. در سال‌های اخیر، دست یافتن به توان پردازشی که گوردون مور، بنیان‌گذار اینتل، پیش‌بینی کرده بود و به قانون مور شهرت دارد، سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. درحالی‌که سامسونگ و TSMC توانسته بودند با موفقیت از سد ۱۴ نانومتر عبور کنند، اینتل به‌جای یک سال، تقریبا نیم دهه در فاز «تاک» گیر کرده بود و با مشکلات فرایند ساخت ۱۰ نانومتری دست‌وپنجه نرم می‌کرد. سرانجام پس از چهار سال انتظار، امروز اینتل بالاخره اعلام کرد که بر مشکلات توسعه‌ی فرایند ساخت ۱۰ نانومتری فائق آمده است و پردازنده‌های جدید نسل دهمی خود را که با این فرایند ساخت جدید تولید خواهند شد، به‌زودی روانه‌ی بازار خواهد کرد. همچنین، نسل جدید پردازنده‌های اینتل با معرفی ریزمعماری جدید اینتل به‌نام Sunny Cove همراه خواهد بود. روناک سینگال، مسئول بخش معماری CPU اینتل می‌گوید:ما ریزمعماری جدید را به‌گونه‌ای توسعه داده‌ایم که بدون نیاز به به‌روزرسانی کد برنامه‌ها، از مزایای بهبود عملکرد آن بهره‌مند شوید. نرم‌افزارهای قدیمی شما تنها با مهاجرت به سخت‌افزار جدید، سریع‌تر اجرا خواهند شد. انشل ساگ، تحلیل‌گر مؤسسه‌ی Moor Insights and Strategy عقیده دارد تغییرات جدید در خود شرکت نیز نمایان است. او در این‌باره می‌گوید:قطعا جهش امسال اینتل بسیار بلندتر خواهد بود. هیجان و جاه‌طلبی در بالا تا پایین شرکت دیده می‌شود. اما این به‌معنی پایان یک‌شبه‌ی مشکلات اینتل نخواهد بود؛ چراکه فرایند ساخت ۱۰ نانومتری اینتل فعلا محدود به پردازنده‌های موبایل (موبایل به‌معنی قابل حمل، مخصوص استفاده در لپ‌تاپ) این شرکت خواهد بود. پردازنده‌های دسکتاپ اینتل همچنان از فرایند ساخت ۱۴ نانومتری اسکای‌لیک استفاده خواهند کرد؛ هرچند احتمال دارد با تکامل آیس لیک و معرفی ریزمعماری‌های Willow Cove در سال ۲۰۲۰ و Golden Cove در ۲۰۲۱، شرایط برای عرضه‌ی پردازنده‌های دسکتاپ ۱۰ نانومتری مساعد شود. همچنین انتظار می‌رود فرایند ساخت پردازنده‌های ۷ نانومتری اینتل در سال ۲۰۲۱، تکمیل‌ شده و آن‌ها معرفی شوند. اولین پردازنده‌های نسل دهمیاولین محصولات مجهز به معماری آیس لیک شامل پردازنده‌های پایین‌رده‌ی Core i3، پردازنده‌های میان‌رده‌ی Core i5 و پردازنده‌های بالارده‌ی Core i7 خواهند بود. تمامی این پردازنده‌ها از نوع موبایل هستند و اینتل برای هر‌کدام از این خانواده پردازنده‌ها، به‌ترتیب مقادیر ۹، ۱۵ و ۲۸ وات توان حرارتی را درنظر گرفته‌است. سریع‌ترین تراشه‌های آیس لیک فعلی قرار است از چهار هسته‌ی Sunny Cove مجهز به تکنولوژی هایپرتردینگ و ۸ مگابایت حافظه‌ی کش LL استفاده کنند و حداکثر فرکانس آن‌ها درحالت توربو به ۴/۱ گیگاهرتز خواهد رسید. به‌گفته‌ی اینتل، بهبود IPC (تعداد دستورالعمل اجرایی در هر سیکل) پردازنده‌های نسل دهمی آیس لیک در بسیاری از مصارف نسبت به پردازنده‌های مشابه نسل هشتمی به ۱۸ درصد می‌رسد. انتظار می‌رود اولین لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های آیس لیک، همین امسال روانه‌ی بازار شوند. پردازنده‌ی گرافیکی مجتمعبرخی از پردازنده‌های ۱۰ نانومتری اینتل قرار است به پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع قدرتمند آیریس پلاس مجهز شوند. به‌گفته‌ی اینتل کلاک پردازنده‌ی گرافیکی آریس پلاس تا ۱/۱ گیگاهرتز می‌رسد و درنتیجه قدرت گرافیکی ۱ ترافلاپی آیریس پلاس باعث می‌شود بازی‌هایی مانند فورتنایت و ایپکس لجندز با رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ فریم ۶۰ اجرا شوند. براساس نتایجی که اینتل ارائه کرده‌است، بهبود نرخ فریم در عناوینی چون CS:GO، اورواچ، فورتنایت و رینبو ۶ نسبت به نسل قبل به ۴۰ تا ۸۰ درصد می‌رسد. اگرچه ممکن است تمام این افزایش از بهبود پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع اینتل ناشی نشود، چراکه درمقایسه با پردازنده‌های گرافیکی مجتمع نسل هشتمی که از حافظه‌ی DDR4 2400 استفاده می‌کردند، آیریس پلاس از حافظه‌ی سریع‌تر و بهینه‌تر LPDDR4X-3733 بهره می‌برد. وب‌سایت یوروگیمر که در کامپیوتکس ۲۰۱۹ حضور داشته و دموهای اینتل را از نزدیک دیده‌است، گزارش می‌دهد که نتایج ادعایی اینتل با پیش‌نمایشی که برای نشان‌دادن به رسانه‌ها در کامپیوتکس به‌نماش درآمده است، هم‌خوانی دارد. به‌عنوان مثال نرخ فریم بازی CS:GO در رزولوشن ۱۰۸۰p و تنظیمات متوسط از ۴۳ فریم در ثانیه روی پردازنده‌های نسل هشتمی به ۸۷ فریم‌بر‌ثانیه در پردازنده‌های نسل دهمی افزایش پیداکرده‌است.  اینتل همچنین قابلیت جدید همگام‌سازی تطبیقی (adaptive sync) را به‌نمایش گذاشته است. روش جدید همگام‌سازی فریم‌ریت و ریفرش‌ریت، بریدگی صفحه (screen tearing) را از بین می‌برد و در عین حال معایب v-sync مانند ایجاد لگ را با خود به‌همراه ندارد. همگام‌سازی تطبیقی مخصوصا برای بازی‌های جدید و به‌نسبت سنگین‌تری که روی سخت‌افزارهای ضعیف‌تر معمولا با نرخ فریمی بین ۴۰ تا ۶۰ اجرا می‌شوند، بسیار کارآمد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *